:als_red: Alouettes 2026 Talk

Do any of them visit the forum? Even if they don’t know your “handle” there were enough details provided to figure out who you are.

Oh no worries on that score.

But getting back on topic, if as I think likely our concerns regard receiving corps and the DT spots. We need some help there.

Rambo is still out there, I can’t see him landing an NFL gig so I hope Maciocia makes an effort to get him re-signed. A national backup is also a spot of concern, I regret we didn’t pick up O’Leary-Orange.

As for DT, are there any with potential that we may look at in the draft?

1 Like

Our new LB coach.

2 Likes

La bataille de l’Alberta au football…

Ça rassemble à la bataille du Québec au hockey :
Canadiens vs Nordiques

J’ai hâte de voir A.J. Glass comme entraîneur, c’est une solide acquisition pour le club.

J’espère que J.Maas et A.J. Glass n’auront pas en même temps une réaction « émotive » durant une partie.

1 Like

Je ne serais pas prêt à aller au si loin que de prétendre qu’il y a un racisme systémique chez les alouettes. Il y a manque de diversité cela se voit, se constate. Les opérations football des alouettes peuvent se défendre en répondant qu’ils engagent sur la base du mérite/compétence. Cela est discutable également.

Ce qui m’apparaît plus évident comme biais d’engagement chez Maciocia relève de la connaissance antérieur des candidats. En résumé ils engagent une cercle restreint d’individus avec qui il a déjà travaillé, presqu’un réseau de copinage. Forcément une espèce de boys clubs s’établi aux opérations football où l’on peut se demander si c’est toujours les compétence qui priment lors de l’engagement.

je pose la question est-ce que le fait que tout le personnel football soit blanc relève de décisions concertés en ce sens i.e de racisme, de couleurs de peau, je n’irais pas jusqu’à le prétendre.

1 Like

Not trying to flame or disagree, just understand more.

I don’t think Maas is anti-black, he just chooses who he is more familiar with - in his case what seems to be white people more than black. So how do you overcome that?

The NFL has it’s infamous Rooney Rule. Every HC and coordinator hire requires interviews with 2 minority candidates. Yet of the recent 10 HC hires not one was black.

The Als did hire Garlins Ducleril in Football Operations after he was part of the 2025 CFL Diversity in Football program. But then again Maciocia knew him as a player with the Carabins.

3 Likes

Je suis d’accord avec toi avec deux entraîneurs en 2026 provenant de la diversité (présence des minorités et des femmes) c’est très faible à 18% 2/11 du groupe d’entraîneurs et le plus faible % des équipes d’entraîneurs connus pour 2026 de la CFL.

Mais je ne partage pas avec toi l’affirmation que D. Maciocia est raciste.

L’autre côté de la médaille, lors du sondage auprès des joueurs en 2025, les Alouettes ont obtenu la note A pour l’équipe d’entraîneurs.

Depuis l’arrivée de J.Maas en 2023, les résultats de l’équipe ont été très bons: Gagnant Couoe Grey 2023, finaliste 2025, premier de division en 2024.

Donc les groupes d’entraîneurs de D.Maciocia et J. Maas ont été très efficaces.

Au niveau des opérations football (autre que le côté médical et équipement ) sur 3 personnes provenant de la diversité sur 8 incluant D. Maciocia soit 38%.

Les dg et les entraîneurs s’entourent souvent de personnes connues.

Mais pour l’avenir, une plus grande diversité est un objectif à atteindre et avec encore des résultats positifs.

2 Likes

Pas encore…

Nous verrons ce que ces changements apporteront.

Pour ma part, je ne suis pas encore convaincu que l’équipe est améliorée. Mais il reste encore plusieurs semaines pour poursuivre le recrutement. Nous étions catastrophés en 2023 et l’équipe a fini par devenir redoutable à la toute fin de la saison. Qui sait?

Plusieurs parlent de Crum qui se serait entendu avec les Alouettes, mais il n’y a toujours aucune confirmation officielle, que je sache. Contrairement à Dedmon, il ne figure pas dans l’alignement officiel.

Voici les unités où je pense que les Alouettes ont régressé jusqu’à maintenant :

Quarts-arrières (en l’absence de la confirmation du quart #2; si Crum est confirmé, je dirais que c’est égal)

Ligne défensive

Receveurs

Retours de bottés

Je demeure incertain que nous avons la même qualité dans la tertiaire et chez les secondeurs.

Après la fin de la fenêtre le 8/02, les clubs ont 48 heures pour égaliser les offres reçues par leurs joueurs des autres équipes , la période de signature débute le 10/02.

I’m not saying Maas is racist. But what systemic racism does is reinforce systems and approaches. It is different but there are similarities to what woman have called the old boys club. Great leadership extends beyond networks and embraces differences and diversity. The value of it, other than the intrinsic value of spreading opportunities around, is that you find people who have different approaches than you do and that should add not subtract.

4 Likes

Well said.

2 Likes

Communiqué des Alouettes sur la signature de R. Cibasu.

1 Like

It’s absolutely possible that Maas might be racist. Maciocia too. Not saying yes 100% they are, but it should be fine to ask the question. Again, does not mean Maas wears a Klan hood. Racism comes in many varied, largely unconscious forms. I have personally dealt with racism my whole life and most of it has come from well-meaning people who wouldn’t think of themselves in that way.

(Yes yes, here’s where the white people get outraged, because apparently saying someone is racist is worse than the actual racism itself LMAO.)

We’re all on a path toward self-improvement, just like as a man, I’m always on a path to do better than the sexist assumptions I and so many of us were raised with, or the privilege I benefit from as a man.

Bottom line: as an organization, the Alouettes have to do way better in the way they structure coaching and football ops. It is disgraceful to have one Black position coach on staff in a sport dominated by Black players.

1 Like

This is fine as long as we’re not expecting him to be an actual pass-catching receiver.

2 Likes

R. Cibasu, en 88 parties de 2019-2025 23/34 (67,6%) 189 verges moyenne 8,2 1 touché.

C’est un receveur inséré, plus pour le blocage et receveur occasionnel et il joue sur les unités spéciales.

Un receveur 6´1 230 est utile sur les blocs et pour les courts gains aériens, à 32 ans il est un joueur remplaçant N utile à cause de sa polyvalence: attaque et unités spéciales.

En ce jeudi 5 février, aucune transaction sur le site CFL pour les Alouettes et il reste 2 jours et 1/2, dimanche le 8/02 à midi pour la fin de la fenêtre pour les agents libres.

À date il ont signé R. Cibasu,
D. Dedmon et ont des ententes avec D. Crum et J. Sterns.

D. Maciocia a approché différents joueurs comme T. Ford qui a finalement signé une entente avec Hamilton donc quelles ententes ou quel contrat comme avec
C. Rambo, le dg des Alouettes pourra-t-il conclure d’ici le 8/02?

I am frankly disgusted that the coaching staff is judged and dissected based on their skin color. It seems so called diversity people are more obsessed with skin color, than the people they label possible racists.

Thinly veiled “not a hood wearing klansmen, but…” remarks are just a way of labeling someone a racist, without having the balls to come out fully and just call them one.

Identity politics make me sick. Judge the group of coaches on how well they coach! Put the identity garbage aside for once.

2 Likes

And yep, here comes the outrage. On cue. :rofl:

This is actually why education on racism is needed. Because in 2026, we can’t have these conversations without having to centre white people’s precious little hurt feelings.

The CFL has “diversity is strength” as a mandate for a reason. If we lived in a world where people of colour (and women, and LGBTQ+ people), were not systematically disadvantaged by cishet straight white power structures, I’d be delighted to take candidates “on their own merit.” But racism means Black candidates are not taken on their own merits. Structurally and consistently and largely unconsciously. Black women have a vastly higher per capita mortality rate in US hospitals due to structural racism. Indigenous people are still dealing with the harmful legacy of residential schools in Canada.

Again, go read. Educate yourself. There are tons of books written by very smart scholars to explain it to you. There is a wealth of available empirical data, and I will not be a stand-in for your lazy refusal to do the intellectual work.

I myself am disappointed and embarrassed by the Alouettes’ consistent refusal to hire Black coaches or even Black football ops. This staff has gotten ridiculously white since Maciocia took over. It’s not a coincidence.

Moving on.

Did you ever think that you yourself might have so called unconscious biases? You seem to hate white people. Maybe you are what you call others. A litle projection maybe?

Saying “white people’s precious little feelings” is a tell. You are implying white people’s feelings don’t matter. You hate racism, unless it is directed at white people.

2 Likes

Frankly, who are you to judge my education level? I have probably read as many books as you have. I also spent years studying at the undergraduate and graduate levels.

Your so called “smart scholars”, can also be influenced by biases. On day one of my Psychology degree, you learn that NO ONE is unbiased. You seem to think you are immune. Newsflash, you are not.

2 Likes